کتاب اصول برنامه نویسی به زبان متلب

متلب زبانی بسیار قدرتمند برای حل مسائل گوناگون مهندسی و علمی است. این زبان با داشتن انبوهی از جعبه ابزارهای گوناگون، تقریبا هر کاری را در زمینه برنامه ­نویسی مهندسی امکان پذیر می­ سازد. علاوه بر این، سادگی برنامه نویسی به زبان متلب، موجب بکارگیری آن در شاخه ها و گرایش های مختلف علمی شده است. مهمترین هدف این کتاب، راهنمایی خوانندگان جهت یادگیری اصول برنامه­نویسی صحیح و نیز توسعه­ ی دانش بکارگیری نرم افزار متلب می ­باشد. هدف دیگر این کتاب، نوشتن برنامه­های متلب با استفاده از کدهای کوتاه و خوانا است. عیب­یابی چنین برنامه­هایی ساده ­تر بوده و به زمان اجرای کمتری نیازمند است.

 

 

کتاب پیش­رو از 3 بخش و 12 فصل تشکیل شده است. بخش اول (فصول 1 الی 8) اصول برنامه نویسی متلب و مبانی نمایش گرافیکی را شرح می­ دهد. از مباحث بسیار مهم این بخش فصول چهارم (ماتریس­ها) و ششم (انیمیشن) می­ باشد. آرایه، کلاس داده اصلی متلب است و تسلط روی مباحث آن موجب افزایش توانایی در کار با سایر ابزارهاست.

اصول کار با ماتریس  ­ها در فصل چهارم معرفی می­شود. تکنیک­ های اصلی انیمیشن که در فصل ششم بررسی می ­شود، علاوه بر جالب و کاربردی بودن، توانایی برنامه نویس را در استفاده از حلقه FOR افزایش     می­دهد. انیمیشن به عنوان روشی برای آزمودن مدل نیز قابل استفاده است.

در بخش دوم، ابزار GUI ساخته شده با برنامه GUIDE، معرفی و بحث می­شود. ابزار GUI یک مدل محاسباتی و رابط کاربری گرافیکی است که به کمک آن به سادگی می­توان با تنظیم پارمترها، محاسبات را انجام داده و خروجی را مشاهده نمود. از مهمترین مزایای GUI می­توان به سادگی تغییر پارامترها، نمایش گرافیکی مناسب و تعامل بهتر با کاربر اشاره داشت.

بخش سوم با معرفی جعبه ابزار منطق فازی آغاز شده و در ادامه با مثالی کاربردی، نحوه استفاده از آن تشریح می­ شود.

جلد اول (کاربران مبتدی و متوسطه) این کتاب قابل استفاده برای کلیه دانشجویان رشته­ های فنی مهندسی (بالاخص رشته های کامپیوتر، برق، عمران، مکانیک و شیمی) و رشته های مدیریت و اقتصاد می­باشد.

رضا جهان بین اردبیلی     ­

پاییز  1393

 

مرجع:

 

http://mathworks.ir/book/343-matlab-2014-book?format=pdf

نظرات 1 + ارسال نظر
حسینی چهارشنبه 10 آذر 1395 ساعت 09:29

من با نویسنده این کتاب، دکتر جهان بین، در دانشگاه مازندران کلاس داشته ام. کتاب خیلی خوب و کاربردیه مخصوصا مثالایی که در این کتاب هست بسیار جالبه.

متشکرم بابت توجهتون

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.